Positieve emoties

Door ACTION FOR HAPPINESS

Positieve emoties zoals vreugde, dankbaarheid, tevredenheid, inspiratie en trots zijn niet alleen prettig om te voelen. Uit onderzoek blijkt ook dat als je deze emoties vaak ervaart je als persoon er beter van wordt.

    • Je gaat beter presteren
    • Je blik verruimt
    • Je energie neemt toe 
    • Je gezondheid verbetert.

Ups en downs horen bij je leven, want het helpt je om goed om te focussen op de positieve kanten van een situatie.

Het voelen van positieve emoties is vanzelfsprekend erg prettig wanneer je deze hebt. Toch is het lang twijfel geweest of ze ook even essentieel voor je zijn als negatieve emoties. Want negatieve emoties helpen je bij gevaar, waardoor je direct kunt focussen: je denken vernauwt.

i-love-life

Positiviteit verruimt je geest

Positieve emoties verruimen je denken. Het vergroot je blik, je flexibiliteit en je creativiteit. Je staat meer open voor ideeën en experimenten en je voelt je veel meer verbonden met anderen. Je goed voelen op korte termijn helpt je, om je ook goed te voelen op lange termijn: openstaan voor nieuwe ervaringen die komen door positive emoties kunnen leiden tot blijvende veranderingen in je leven. Positieve emoties helpen mee aan een gelukkiger leven, nieuwe vrienden, kennis en vaardigheden, probleemoplossend denken en zelf je gezondheid.

Positiviteitsratio
Hoeveel positieve emoties heb je nodig om de voordelen te zien op lange termijn? Of, moet je gewoon negatieve emoties vermijden? Alleen positieve emoties ervaren is niet realistisch. Je hebt een balans nodig tussen positieve en negatieve emoties. Zo een balans noem je ‘positiviteitsratio’. Uit onderzoek blijkt dat de ideale ratio 3:1 is. Wat wil zeggen: ten opzichte van iedere negatieve emotie moeten drie positieve emoties staan.

Lijkt dat veel?

[thrive_leads id='6122']

Psychologe Barbara Fredrickson zegt dat je positiviteit niet altijd ziet. Zij onderscheidt tien vormen van positiviteit: vreugde, dankbaarheid, rust, belangstelling, hoop, trots, plezier, inspiratie, ontzag en liefde. Haar boodschap is dat je je positiviteit al simpelweg kan verhogen door stil te staan bij het moment. Vaak word je tijd teveel in beslag genomen om op dat moment positiviteit te herkennen. Eén situatie kan meerdere vormen van positiviteit in zich hebben, je dat realiseren kan op zichzelf al ratioverhogend zijn.

De kunst volgens Fredrickson is om ook positieve emoties te ‘hergebruiken’.

Heb je een leuke vakantie gehad? Het maken van een fotoboek en de verhalen vertellen aan vrienden zorgen ervoor dat je één fijne gebeurtenis drie keer ervaart.

Iedere dag een korte oefening doen, geeft meer geluk.
Je voelt je er veel beter door.

Dagelijkse positiviteit

Een simpele oefening om dagelijks te doen is op te schrijven waar je dankbaar voor bent die dag. Het liefst 10 dingen. Het dwingt je uit elke dag de positieve dingen te halen, hoe klein ze soms ook zijn.

Doe elke dag iets waarvan je weet dat je er goed bij voelt: muziek luisteren, een vriend bellen of een blokje om.

Glimlach vaker naar onbekenden, of zeg iets positiefs elke keer als je een kamer in loopt. Hoe wordt er op je gereageerd?

Tot slot: aandacht voor positiviteit leidt tot meer positiviteit. Makkelijk toch?